Audit med åtgärdsplan - kritisk information för digital marknadsföring

En audit av er digitala marknadsföring är en inspektion av alla era digitala strategier, hur dessa genomförs och deras resultatet, interna processer och tekniska lösningar. Var finns hålen? Var finns möjligheterna? Vart ska det optimeras?

Varför göra en audit av digital marknadsföring?

Det är viktigt att genomföra en audit av er digitala marknadsföring då och då, eftersom en sådan process kommer hjälpa er att avgöra vilka initiativ som lyfter er verksamhet och vilka som kräver ett annat tillvägagångssätt.


Utan en genomlysande audit, ofta av en tredje part, ställer företag vanligtvis inte sig själva de spetsiga frågor som är avgörande för att optimera en digital marknadsföringsstrategi.

Om du noterar att vissa områden av era marknadsföringsinitiativ inte generar önskat resultat, eller om ni upplever att ni står och stampar och inte riktigt kommer vidare i era funderingar på nästa steg, så är det inte ett misslyckande utan ett gyllne tillfälle att lära - och därefter stärka dessa utvecklingsområden och därmed er totala prestation!


Regelbundna undersökningar internt är grundpelaren för positiv tillväxt, för att se vad som fungerar och vad som inte fungerar - för att stärka de svagare delarna i din digitala marknadsföringsstrategi. 

Ladda ner din content marketing checklista

Sökmotoroptimering av allt som publiceras på er hemsida och att säkerställa ett värde för läsaren är fundamentalt. Ladda ner din checklista för content för att få med alla detaljer.

Audits med åtgärdsplan

Alla audits nedan har ett mål gemensamt; att du ska få en åtgärdsplan. Priserna nedan är riktpriser och kan ändras utifrån era behov, exempel på åtgärdsplaner kan vara:

  • Förslag på publiceringsplan (hemsida / social media)
  • Förslag på konsolidering av content
  • Förslag på Call to actions
  • Förslag på Premium content (Lead gen)
  • On-page SEO förslag (titel-taggar, meta-taggar etc.)
  • Förslag på teknisk optimering av SEO
  • Förslag på optimering av er Analytics

Enklare audits

Audit av hemsida

En hemsida med några år på nacken innehåller ofta tekniska fel, långt många fler än man ofta tror. Tekniska fel som drar ner er möjlighet att ranka högt på Google. Vår tekniska audit genomlyser er hemsida och ni får en åtgärdsrapport.


Audit av Hubspot

Hubspot är ett omfattande system av olika nivåer och med en lång rad funktioner. Till det finns det ett massivt bibliotek av tredjepartstjänster. Hur väl nyttjar ni den fulla potentialen av er Hubspot plattform? I den här auditen får ni svaret...


Audit av keywords

Många av våra kunder känner inte till vilket SEO-universum de befinner sig i, hur är det för er? Med SEO-universum menas hur konkurrensen ser ut på sökmotorerna för nyckelord och sökfraser relevanta för era produkter eller tjänster, och den här auditen ger er en tydlig bild.


Audit av Analytics

Hur väl använder ni Google analytics, Tag manager och Search console? I den här auditen får ni svaret...


Audit av backlinks

Sökmotorer älskar att se andra hemsidor länka till er och Google har fastslagit att just backlinks är en av de tre viktigaste faktorerna de tittar på. Hur ser er backlinksprofil ut? Bra, rum för förbättring eller toxisk (ja, det heter så)? Vår audit ger er svaret...


Audit av YouTube och videomarknadsföring

En video på din webbplats ökar chanserna att hamna på Googles första sida med hela 53 gånger? Google älskar videos - och Youtube är storfavoriten! I vår tekniska audit utvärderar vi era videor på er hemsida och er YouTube kanal med en åtgärdsplan baserad på data som resultat.


Omfattande audits

Audit av content utifrån prioriterade keywords

Er content produktion måste baseras på en analys av sökord och fraser. Vår audit av ert content, innehåll på 10 sidor (blogginlägg m.m.), jämför era prioriterade keywords med det content ni publicerat.


Keyword och content gap audit vs 3 konkurrenter

Många kunder känner inte till hur väl deras content produktion placerat dem i konkurrens med sina konkurrenter. Vi analyserar ert SEO-universum, se Audit av keywords, och genomlyser er hemsida jämfört med 3 konkurrenter för att skapa en klarare bild vart ni befinner er.


Outreach och backlinks audit (Off-page SEO)

Backlinks, vilket betyder länkar till er site, är en av de tre största faktorerna som Google tittar på när de rankar en hemsida. Hur ser er backlinks-profil ut? Och hur gör ni för att aktivt skapa värdefulla backlinks till er site? Den här auditen ger er svaren på frågorna...


Call to action och Premium content (lead gen) audit

Generera leads, att bygga verksamheten, är syftet med er hemsida. Hur väl konverterar era besökare på er hemsida till leads? Vilket Premium content erbjuder ni och hur skulle det kunna förbättras? Den här auditen ger svaren...


Audit av YouTube och videomarknadsföring vs 3 konkurrenter

Det kan för många kännas svårt att sticka ut på YouTube och lyckas med sin videomarknadsföring. I vår mer omfattande audit tar vi en titt på ditt utgångsläge, se Audit av YouTube och videomarknadsföring, och sätter det i relation med tre av era konkurrenter. Med hjälp av olika premium verktyg för utvärdering får du en sammanfattad rapport om hur ni positioner er i branschen!


Audit workshops

Buyer persona och content strategy workshop (baserat på ABC+-modellen)

Den vanligaste frågan från våra kunder är "Hur kan vi säkerställa att vi är relevanta för vår målgrupp?" i vår kommunikation?


I vår ABC+-modell tar våra experter på digital marknadsföring och kommunikation er igenom totalt 2 dagar, en heldag och två halvdagar, fördelat över 3-4 veckor (eller det tidsspann som passar er).


På den resan går ni från att ha frågetecken som vart ni ska prioritera er budget och era resurser för kommunikation till att verkligen veta hur ni ska kommunicera med den viktigaste delen av er målgrupp. Med minimal investering i tid från er sida!

Vill du veta hur vår audit av er digitala marknadsföring kan spetsa till er kommunikation?

Låt oss få guida dig igenom de olika audits av er verksamhet och
digitala resurser vi har att erbjuda.

>